سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امام خامنه‌ای: با رفتن سردار شهید قاسم سلیمانی به حول و قوّۀ الهی کار او و راه او متوقّف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او آلودند. (13 دی 1398)
کزین برتر اندیشه بر نگذرد
جانم فدای امام خامنه‌ای
امیر عباس
فکر می‏ کنم کارهای زیادی هست که باید انجام بدهم و با امید زندگی می ‏کنم.
اخبار مرتبط با امام خامنه‌ای
جدیدترین خبرها
خبرهای برتر
خبرهای پربازدید
خبرهای برگزیده

مدتی قبل در گروه ادبیات پایداری، دوست محترمی یک مطلب نوشت که متأسفانه آن را بسیار دیر دیدم و پاسخ دادم. در اینجا شما می توانید مطلب خانم مائده و پاسخ این جانب را بخوانید.

مطلب خانم مائده: فکر می کنم شما به عنوان کسی که تو کار نوشتن هستید باید بیش تر از من با نویسنده های دفاع مقدس آشنا باشید. به احتمال قوی احمد دهقان رو باید بشناسید کسی که «سفر به گرای 270 درجه » اش برنده ی جایزه ی 20 سال داستان نویسی پس از انقلاب را برد. نمی دانم کتاب جدیدش «من قاتل پسرتان هستم » را خوندید یا نه . تماما سیاه نمایی راجع به دفاع مقدس . من البته کتاب قبلی شو نخوندم . یعنی گیر نیاوردم . اما از اونایی که خوندن شنیدم که اون جا دیدگاه دیگه ای داشته .شما فکر می کنید چی باعث می شه امثال این آدم در طول چند سال این قدر تغییر جهت بدن؟ 

پاسخ: قبل از هر چیز باید بگویم که احمد دهقان به شهادت آثارش یک نویسنده ی متوسط است و نه یک نویسنده ی قوی، البته در بهترین آثارش متوسط است و الا آثار متوسط به پایین زیاد دارد. البته خودش گمان می کند یا این گونه می نمایاند که گمان می کند از نویسندگان طراز اول کشور است؟!

به لحاظ اندیشه هم از ابتدا بدون مشکل نبود و حتی از کتاب خاطرات «روزهای آخر»ش هم می توانیم کد بیاوریم. در مورد جایزه ای هم که سفر به گرای 270 درجه گرفت، صحبت زیاد است. به ویژه در مورد تیم داوری، که تیم خودشان بود.

اما اینکه چگونه یک نویسنده ی رزمنده تبدیل به ضد خودش می شود و آثار ضد ارزشی و ضد دفاع مقدس (دقت کنید نمی گویم ضد جنگ!) تولید می کند، باید گفت که بدون هیچ قضاوتی و بدون در نظر داشتن نام شخصی خاص، یکی از گزینه های زیر عامل آن است:

1-      تحلیل غلط از آرمان های انقلاب و دفاع مقدس و عدم درک درست از عمل کرد مسئولین طراز اول نظام.

2-   بها دادن به هوای نفس و میل به تعریف و تمجید (آن هم در دوران به اصطلاح اصلاحات، که بدون تعارف دوران افول موقت ارزش ها بود) ؛ و دیگر تظاهر به جهانی نویسی، آن هم بدون در نظر گرفتن اعتقادات و حیثیت ملی. مشخص است که جهان روی کردی به ارزش های اسلامی ندارد و کسانی که تظاهر به جهانی نویسی می کنند،‏ اگر هنرمندان بالاتر از متوسطی نباشند و نتوانند با توانایی هنری خود توجه بین المللی را نسبت به خود جلب کنند، مجبورند به لحاظ محتوایی به گونه ای بنویسند که مورد تمجید دیگرانی که با مبانی اسلام ضدیت دارند، قرار بگیرند.

3-   عامل نفوذی. یکی از گزینه ها هم این است که فردی ممکن است برخی عناوین را یدک بکشد، ولی دستش در دست بیگانگان باشد.

حال باید با ژرف روی در رفتار احمد دهقان کشف کرد که کدام یک از سه گزینه ی بالا شامل حال اوست.

در این میان وجود یک مافیای ادبی در حیطه ی دفاع مقدس و دفاع ناعادلانه از متخلفین نسبت به ارزش ها، موجب شده است که تا کنون تعدادی از این دست نویسندگان، جایگاه های مهمی را در عرصه ی ادبیات دفاع مقدس اشغال کنند که پیش بینی می شود با توجه به سیاست های عدالت محور ِدکتر احمدی نژاد، این معضل در سال های آینده مرتفع شود.

·         گروه ادبیات پایداری [لینک]


  + شنبه 85/3/6 - 12:56 صبح - نویسنده: امیر عباس
 
فهرست یادداشت های این وبلاگ
 
به نام خداوند جان و خرد
جمهوری اسلامی ایران


روایــت فجـــر


عشق فقط یک کلام

سیّدعلی والسّلام


جانم فدای امام خامنه‌ای جانم فدای امام خامنه‌ای جانم فدای امام خامنه‌ای


مشخصات وبلاگ
دوستان
آخرین یادداشت ها
روزانه
نوای وبلاگ
کلید واژه ها
آرشیو
امروز چهارشنبه 103/2/12
وبلاگ سازمان بسیج مستضعفین basij سایت سازمان بسیج مستضعفین basij پایگاه سازمان بسیج مستضعفین basij
سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی
خبرنامۀ وبلاگ