سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امام خامنه‌ای: با رفتن سردار شهید قاسم سلیمانی به حول و قوّۀ الهی کار او و راه او متوقّف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او آلودند. (13 دی 1398)
کزین برتر اندیشه بر نگذرد
جانم فدای امام خامنه‌ای
امیر عباس
فکر می‏ کنم کارهای زیادی هست که باید انجام بدهم و با امید زندگی می ‏کنم.
اخبار مرتبط با امام خامنه‌ای
جدیدترین خبرها
خبرهای برتر
خبرهای پربازدید
خبرهای برگزیده

زمان حرکت به سمت خط مقدم (جزیره مجنون جنوبی) فرا رسید. مرحله‏ی سوم عملیات خیبر بود. در این مرحله باید جزایر مجنون حفظ می شد. در مرحله‏ی اول تلاش اصلی انجام شده بود و نیروها به نقاط هدف رسیده بودند و در مرحله‏ی دوم الحاق بین جزایر مجنون و طلائیه صورت گرفته بود. در مرحله‏ی سوم باید به هر ترتیبی بود جزایر مجنون شمالی و جنوبی حفظ می شد. فرماندهی کل قوا، حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) دستور داده بودند که جزایر مجنون باید حفظ شود! پیش از بیان آنچه بر ما گذشت، تشریح شرایط منطقه خالی از لطف نیست.

روی تصویر ( شیفت + کلیک ) کنید.

منطقه‏ی هور برای انجام عملیات خیبر با دقت زیادی انتخاب شده بود. به جز حساسیت منطقه، بکر بودن آن و عدم هوشیاری دشمن و همچنین ضربه‏پذیری دشمن از مؤلفه‏‏های این انتخاب بودند. به علاوه دشمن امکان مانور گسترده‏ی زرهی نداشت. علاوه بر همه‏ی اینها ، وجود تعدادی چاه نفت در جزایر، اهمیت راهبردی آن را دوچندان کرده بود. اما طولانی بودن عقبه‏ی خودی (دور بودن نیروهای پشتیبانی) و نداشتن مسیر ارتباطی خشکی از اشکالات منطقه بود. پس از اینکه مرحله‏ی نخست و دوم با موفقیت سپری شد، مشکل طولانی بودن عقبه‏ی خودی بیش از پیش خود را نشان داد.

نیروهای بسیج به دلیل کم بهره بودن از تجهیزات و سلاح‏ها، برای دوری از آسیب‏های گوناگون، معمولاً سرشب یا نیمه شب را برای آغاز نبرد انتخاب و از موانع متعدد عبور می کردند، خود را به خط دشمن می‏رساندند و با استفاده از غافل‏گیری دشمن، منطقه را تصرف می کردند و تا دشمن به خود بیاید، خط را تثبیت می‏نمودند. در جزیره‏ی مجنون جنوبی دشمن به هیچ وجه مایل نبود نیروهای اسلام جای پایی داشته باشند. از این رو روزها با شدت هر چه تمام‏تر ضدحمله می کرد. از حداکثر توان پیاده و زرهی خود سود می‏برد و شدیدترین آتش را به سوی جزیره مجنون جنوبی گسیل می داشت و در یک برآورد، در مدت 72 ساعت، یک میلیون گلوله‏ی توپ و خمپاره مصرف کرد.

 روی تصویر ( شیفت + کلیک ) کنید.

سردار شهید مهدی زین الدین که خود از طراحان اصلی عملیات خیبر بود، با طرحی ابداعی که آغاز یک تحول در تاکتیک های رزمی نیروهای اسلام برآورد می‏شود، مشکل نبرد در روز را به نحو شایسته‏ای حل کرد. به این صورت که دستور داد جلوتر از خط مقدم  ِ خودی کانالی کندند و نیروها درون کانال می‏رفتند و می جنگیدند و قوت رزمندگان در کانال بود و نیروها تا حد قابل توجهی آسیب‏ناپذیر شده بودند.

سرلشکر محسن رضایی در صفحه 135 کتاب مبانی مدیریت و فرهنگ سازی، تألیف: احمد یارمحمدی و حسن زارعی متین (نشر روح) می گوید:«برادرمان مهدی، خودش یک تنه، قسمتی از جزیره‏ی مجنون – عملیات خیبر – دستش بود. آنچنان ماهرانه فرماندهی کرده بود و به برادران دستور داده بود کانال کنده بودند – برای تقلیل تلفات خودی – و این از تدابیر جنگ ما بود که مهدی این تدبیر را به کار برد. الحمد لله رزمندگان لشکر (17 علی بن ابی طالب-ع-) آنچنان خوب و دقیق عمل کرده بودند که داخل کانال‏ها از صبح تا شام می‏جنگیدند و تمام قوتشان در کانال بود. مشکل جنگ در روز که یک معضل بود و ما معمولاً سعی می کردیم در روز با دشمن نجنگیم، مهدی عزیز این طلسم جنگ در روز را شکست. ایشان در جزایر ماند و مقاومت کرد


  + یکشنبه 86/1/12 - 8:0 عصر - نویسنده: امیر عباس
 
فهرست یادداشت های این وبلاگ
 
به نام خداوند جان و خرد
جمهوری اسلامی ایران


روایــت فجـــر


عشق فقط یک کلام

سیّدعلی والسّلام


جانم فدای امام خامنه‌ای جانم فدای امام خامنه‌ای جانم فدای امام خامنه‌ای


مشخصات وبلاگ
دوستان
آخرین یادداشت ها
روزانه
نوای وبلاگ
کلید واژه ها
آرشیو
امروز یکشنبه 103/2/16
وبلاگ سازمان بسیج مستضعفین basij سایت سازمان بسیج مستضعفین basij پایگاه سازمان بسیج مستضعفین basij
سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی
خبرنامۀ وبلاگ